söndag 16 november 2008

Drivrutiner

Ett näst intill tomt skrivbord, endast två ikoner i det övre vänsta hörnet. Jag orienterar mig lite snabbt via de menyer som finns. Nätverksikonen finns i det högra hörnet, klickar på den och väljer mitt trådlösa nätverk. Det kopplas ned efter ett tag, ingen kontakt. Inte helt oväntat kanske, varför skall allt bara fungera med ett nytt operativsystem?

Jag försöker ändra inställningarna, skriva in IP-, DNS- och Gateway nummer men märker att det inte är möjligt att acceptera de nyss ifyllda siffrorna...

Hmm, det behövs säkert några nya drivrutiner för att detta skall kicka igång, svårt bara att hämta hem dem när jag inte är online. Får väl växla till Windows igen och söka lite efter hur andra har gjort detta tidigare.

Måste dock testa lite andra saker när jag ändå har påbörjat denna jämförelse. Jag stoppar in USB kabeln från en extern hårddisk och öppnar upp Filhanteraren. Det rasslar till och vips visas innehållet, och jag kan se den externa hårddisken. Navigerar mig fram till några filmer, tänkte se hur Mediaspelaren i UBUNTU är i jämförelse med Windows.

Naturligtvis startar inte den valda filmen eftersom eftersom det saknas drivrutiner. Vilken överraskning, inte! Det är bara att ladda ner dem då antar jag, utan att vara online...

Jag lämnar snabbt detta och letar reda på min digitalkamera, jag skall nämligen testa om bildhanteringsverktyget F-spot är något att ha. Jag stoppar in USB kabeln från kameran och öppnar Filhanteraren igen, dubbelklickar på ikonen och.....inget händer. Öppnar F-spot, väljer importera, och den hittar ingen ansluten kamera. Säkert någon drivrutin som saknas, eller inställning.

En kul start i alla fall, jakten går vidare.

Kenth Söderström

Inga kommentarer: